neděle 6. dubna 2014

AMSTERDAM / Netherlands (October 2012)

Jak ten čas letí… na podzim roku 2012 přišla ta chvíle, kdy jsem poprvé vycestovala do „světa“ bez rodičů či školního dozoru. S nejlepší kamarádkou jsme si naplánovaly výlet do nizozemského Amsterodamu.

Tohle místo mě nalákalo na své barevné domečky podél městských grachtů (kanálů), jež jsou součástí UNESCO, místní kulturou a pohodou. Jelikož jsme jely na podzim, návštěva rozkvetlých zahrad Keukenhof tedy nebyla možná a jako zpestření jsme si vybraly zájezd včetně návštěvy skanzenu Zaanse Schanse s výrobnou sýrů, dřeváků, kakaa a proslulými větrnými mlýny.

Amsterdam je hlavním a největším městem Nizozemska, pro úplnost uvádím, že zde nesídlí královská rodina, ani vláda a parlament, tyto instituce sídlí v městě Den Haag.

Původ městských kanálů sahá do dávné historie, okolo roku 1000 zde byla převážně bažinatá oblast, kolem které byly vykopány odvodňovací kanály. Přehrady udržovali nízkou hladinu vody v těchto kanálech a ve 13. století byla přehrada vztyčena v ústí řeky Amstel a tak vznikl název Amsterdam. V období zlatého věku, tj. v 17. století Amsterdam velmi prosperoval, vyplouvaly odsud lodě do celého světa a představoval tak základnu mezinárodního obchodu, během napoleonských válek však životní úroveň výrazně klesla. V období 1. světové války bylo Nizozemsko neutrální a ve 2. světové válce bylo okupováno Německem, deportovali se odsud židé do koncentračních táborů, jak se můžeme dozvědět nejen ze známé beletrie, podle skutečného příběhu Anny Frankové.

K čerpání dalších informací doporučím stránky tyto stránky, které jsou k dispozici v několika světových jazycích včetně češtiny, stáhnete zde nejen mapku města mapku města, ale získáte souhrn praktických informací o tom, co jde zde k vidění s dalšími podrobnosti.

A co stojí navštívit podle mě? :-)

***Magere Brug ***  + další amsterodamské mosty a grachty

***Zaanse Schanse***

***Dam square***

***Van Gogh Museum***

***Albert Cuyp market***

***The Anne Frank House, Red light district, Niuvmarkt, Rijskmuseum, Nieuwe Kerk, The royal palace***

Délka pobytu: 1 den
Moje kalkulace nákladů na dopravu / ubytování: 1399,- nákup na Slevomat

Popis výletu a celkové hodnocení:
Amsterdam je město, kde nikdo nepospíchá, dobře uzpůsobené cyklistům, kterým se budete muset vyhýbat v ulicích. Téměř každý zde má kolo, a jsou odložené všude. Nabídka na slevomatu byla přiměřená. Do Amsterodamu jsme vyrážely v podvečer a v ranních hodinách jsme přijely před skanzen Zaanse Schaans, kde jsme dostaly několikahodinový rozchod. Už tahle část výletu v nás zanechala první pozitivní dojmy, skanzenem se rozléhala vůně domácího kakaa, obchůdky lákaly typickými suvenýry, kterým jsme neodolaly (dřeváček mám ještě doteď jako přívěšek na klíčích). I bez jakékoliv znalosti jazyka, každý pozná, oč tu běží. Jak se vyrábí dřeváky a jaký byl vývoj jejich podoby z pohledu historie, jak se vyrábí sýr atd. Před vstupem si každý zdarma zatáhne za páčku u takového „automatu na mapky“ a je vybaven na prohlídku. Pokud Vás někdo bude nabádat, ať se zakoupením suvenýrů počkáte do centra města, dejte na svůj rozum, přání či chtíč a dopřejte si už tady, takovéhle typické suvenýry za poměrně příznivé ceny jsme v centru opravdu neobjevily. Vstup do skanzenu je zdarma. Po prohlídce jsme pokračovaly autobusem do centra města Amsterdam, kde nás autobus vysadil pár metrů od náměstí Dam. Již od začátku jsme věděly, že si tenhle zájezd užijeme po svém a po prvních krocích jsme daly vale průvodkyni a vyrazily na svou vlastní cestu za poznáním a jak se nejlépe nastartovat? Samozřejmě kávičkou po dlouhé cestě. Trasu si už plně nevybavím, procházely jsme se městem sem a tam, ulice si tu jsou podobné a nás prostě bavilo kochat se grachty a to tak, že jsme si zakoupily i lístek na jízdu po nich. Rozhodně doporučuji a cena jízdenky? Kolem 10 Euro. Na každém rohu najdete obchůdek se suvenýry a mi vybíraly a vybíraly, co bychom si přivezly. Cenově se mi to tu zdálo velmi příznivé, babičky jsem obdarovala sazenicemi tulipánů, sobě koupila krásný hrneček, ze kterého si doma vychutnávám kávu do dnes, kamarádům jsem pak přivezla lízátka s příchutí "zelených rostlin" a nevynechala jsem ani nákup výborných holandských sýrů. V podvečer jsme se vydaly na procházku čtvrtí černých luceren. Ano je to ta známá ulice plná coffee shopů a netradičních domů s prosklenými, barevně osvětlenými výlohami, které dekorují spoře oděná děvčata. Pozor, ale nefotit! Viděly jsme dokonce scénu, jak si nějaký mladík dívky vyfotil a hned se k němu nahrnuli bodyguardi a chtěli, aby „jejich dům" a dívky navštívil nebo zaplatil. Ale i tohle vše k Amsterodamu patří, tak nás ani nenapadlo nasadit pohoršené pohledy a jen jsme splynuly s davem a dál pokračovaly zpátky k náměstí Dam právě do té kavárny, kde jsme ten den dopoledne ještě plné elánu plánovaly svou cestu za poznáním. Přestože to byl jeden z podzimních večerů, kdy je na teplotě cítit blížící se zima, nám bylo příjemně, seděly jsme jen tak na zahrádce a nasávaly teplo z výhřevných lamp, kterými byly vybaveny skoro všechny kavárny a vychutnávaly si pohled na ruské kolo a večerní osvětlení náměstí. Večer se nám vůbec nechtělo zpět, ta atmosféra a žádný shon nás naprosto uchvátily a my si užívaly pocit svobody a volnosti. Čas se neúprosně krátil a my jsme se smutnými pohledy nastoupily do autobusu na cestu zpět do Čech. Autobusy CK České kormidlo nebyly tím nejlepším komfortem, některá sedadla se ani nedala polohovat, nicméně na každou z nás zbylo celé dvou sedadlo, které cestu zpět zpříjemnilo, po celém dni jsme byly tak unavené, že jsme usnuly takřka hned a já se budila jen během hygienických přestávek. Výlet se mi líbil moc a vím, že na tomto místě jsem nebyla určitě naposledy, jednou se sem určitě vrátím a třeba navštívím i ty překrásné rozkvetlé tulipánové zahrady Keukenhof na jaře a příště rozhodně na více dnů. Amsterdam není jen tak obyčejné město. Není to místo, kde se budete honit za honosnými památkami, ale spíš si zde vychutnáte atmosféru města jako takového. Někdy prostě méně znamená více :-)

Přidávám pár posledních fotek a doufám, že dnešní post bude pro někoho inspirací. :)