úterý 28. dubna 2015

Tvarohový koláč vs. Cheesecake / Curd pie vs. Cheesecake

Konec školního roku, termín absolventské práce, zkouškové a absolutorium jsou noční můrou mých posledních dnů. Pokud studujete máte také pocit, že to nemůžete zvládnout? No snad se mi poštěstí a čtyřleté dálkové studium letos dokončím, úspěšně s přítelem doplánujeme svatbu a pak si budeme užívat "všedního" života. Abych Vám částečně vynahradila absenci příspěvků v tomto měsíci můžete se v příštích dnech těšit na recepty ve kterých jsem testovala balzamikové krému značky Kalámata Papadimitriou. Můj blog byl vybrán společně s několika dalšími blogy na základě výzvy na webových stránkách Blogerky.cz. Základními charakteristickými vlastnostmi produktové řady Kalamátských balzamikových krémů je osobitá sladkokyselá chuť, krémové textura a fantastické aroma. Do rukou se mi dostali balzamikové krémy s příchutí fíků, citrusů a v základní tmavé a světlé verzi. Nejvíce jsem se těšila na krém s příchutí fíků a plánovala jsem ho použít do sladkých receptů, což se mi úspěšně podařilo a tak Vám přináším hned dva recepty.

v.s.




Není čízkejk jako cheesecake", tak se pojďme podívat na rozdíly mezi klasickým křehkým tvarohovým koláčem a cheesecakem. Klasický křehký tvarohový koláč se skládá z křehkého těsta a klasického tvarohu. Tvarohový koláč můžeme doplnit jakýmkoliv ovocem. Osobně mám nejraději variantu s borůvkami, lesním ovocem či ananasem. Dnešní recept bude právě na ten borůvkovo-tvarohový koláč, tak pojďme na to.

Na těsto budeme potřebovat:
150 g hladké mouky
150 g másla, rozkrájeného na kousky
25 g moučkového cukru
2 žloutky
špetku soli

Na tvarohovou náplň budeme potřebovat:
2 vaničky (na nižší formu) nebo 3 vaničky (na vyšší formu) tvarohu 
- lze použít jak plnotučný, tak polotučný a i odtučněný, záleží jen na tom, jak moc si hlídáte linii, pokud váháte zvolte zlatou střední cestu a polotučný tvaroh
1 lžící vanilkového pudinku
moučkový cukr (případně jiné sladilo čiré či světlé barvy jako - stévii či rýžový sirup) dle chuti
- to znamená, že postupně po lžících přidáváte do té doby, než Vám tvaroh bude připadat sladký,
tak jak máte rádi, já dávám cca 4 lžíce cukru / 2 vaničky tvarohu
200 g borůvek (můžou být i mražené)
2 lžíce fíkové balzamikového krému
2 lžíce datlového sirupu (můžete nahradit medem, příp. moučkovým cukrem)

Postup:
V  míse spojíme jednotlivé ingredience na těsto, které necháme 10 minut odležet v lednici. Mezitím si připravíme tvarohovou náplň a to tak, že spojíme všechny ingredience vyjma borůvek. Formu na koláč zlehka vymažeme máslem a prsty postupně vtlačíme odleželé těsto, až k hornímu okraji. Dáme péct do trouby (pokud můžete, tak na horkovzdušný program) na 15 minut na 180 stupňů, tak aby těsto chytilo zlatavou barvu. Pokud chcete mít korpus krásně rovný, tak ho před pečením přikryjte pečící folií a na kterou vysypte fazole a pečte s touto zátěží. Dřív jsem pekla tímto způsobem, ale postupem času jsem tento krok odbourala. Po 15 minutách pečení korpus posypte borůvkami, pěkně je rozprostřete po celém dnu a pokapejte je fíkovým balsamikovým krémem a datlovým sirupem. Na vrch vlijte tvarohovou směs. Takte pečte alespoň dalších 30-40 minut. Že máte upečeno poznáte podle toho, že tvarohová náplň drží pohromadě a nemá již krémový charakter. Koláč nechte nejprve pomalu vychladnout při pokojové teplotě a poté alespoň 2 hodiny v lednici a máte hotovo!




A teď si pojďme porovnat rozdíly s recepturou na chceesecake. Klasický pečený cheesecake tvoří dvě vrsty. Jedna vrstva je z máslových sušenek a másla a druhá vrstva je z krémového sýra (v Americe se používá sýr Philadelphia, který koupíte i u nás v ČR, setkala jsem se sním v Bille, Globusu a Makru stojí 30-40 Kč). Takto připravený cheesecake můžete dozdobit ovocem a teď už můj recept:

Na těsto budeme potřebovat:
280 g másových sušenek (prvně jsem použila máslové sušenky Crawfords, vyzkoušené mám ale i se snadno dostupnými Opavia Zlaté Club máslové sušenky)
100 g másla

Na náplně budeme potřebovat:
700 g krémového sýra Philadelphia
- řeknu Vám, že je to pěkná kalorická bomba a tak obvykle použiji 2 balení Philadelphia sýru a zbytek nahradím tvarohem, někdo používá místo Philadeplhia sýru Mascarpone nebo lučinu, ale to už od klasické receptury pěkně odbočujeme
moučkový cukr opět dle chuti
2 vejce

Na ozdobení:
300 g čerstvých jahod
200 g borůvek (můžou být i mražené)
2 lžíce fíkového balzamikového krému

Postup:
Sušenky rozmixujeme či rozdrtíme a prsty spojíme s máslem. Sušenkové těsto vtlačíme na dno kulaté dortové formy (která má oddělitelný okraj). Krémový sýr smícháme s cukrem, dle chuti a vmícháme vajíčka. Náplň nalijeme na sušenkový korpus a pečeme v troubě na 110 stupňů (opět doporučím horkovzdušný program) přibližně 60-70 minut. Náplň by měla hezky vyběhnout nahoru. Hotový cheesecake necháme ve vypnuté troubě s otevřenými dvířky dokud nevychladne na pokojovou teplotu, poté chladíme v lednici, můžeme podávat jen tak nebo dozdobit ovocem. Pro svůj recept jsem si připravila v malém hrnci směs asi ze 150 g  jahod a 100 g borůvek a cukru, kterou jsem krátce povařila a ke které jsem nakonec přidala fíkový balzamikový krém. Touto směsí jsem pokryla povrch vychladlého cheesecaku a dozdobila zbylým ovocem. Tak snad Vám bude chutnat :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat